Logo
עכשיו גם בחנויות האפליקציות
  • Google Play
  • AppStore
יום חמישי ה-18.04.24 י' ניסן ה'תשפ"ד
מככבים בדו"ח מבקר המדינה.

הבחירות באשקלון זכו לביקורת שלילית בדו"ח מבקר המדינה

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, פרסם את דו"ח ביקורת חשבונות סיעות ורשימות בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות. התוצאות לא מחמיאות

דו"ח מבקר המדינה עוסק בסיעות עצמאיות שהשתתפו בבחירות (דוח על סיעות בת שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות יתפרסם בנפרד בקרוב).

המבקר ציין כי ארבע סיעות באשקלון קיבלו דו"ח לא חיובי ואף יאלצו לשאת בשלילת מימון.

כמו כן, ציין המבקר לשלילה את הסיעות אשקלון המתחדשת בראשות יורי זמושצ'יק ומבט לאשקלון בראשות אזמראו, כיוון שלא הגישו כלל את הדוחות.

אחת הסיעות ש"זכו" לביקורת היא סיעתו של ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני, 'אשקלון תנצח', שזכתה כזכור בבחירות ב-3 מנדטים והיא זכאית למימון מאוצר המדינה.

על פי הדוח הכספי של הסיעה, הכנסותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-1,363,817 ש"ח, מהן 556,317 ש"ח מאוצר המדינה ו-807,500 ש"ח מתרומות והוצאותיה הסתכמו ב-1,601,880 ש"ח.

הסיעה סיימה את תקופת הבחירות בגירעון בסכום של 238,063 ש"ח.

על פי הביקורת, סיימה הסיעה את תקופת הבחירות בגירעון בסכום של 242,035 ש"ח.

עוד מציין המבקר כי הסיעה קיבלה תרומות מתאגידים בסכום כולל של 17,000 ש"ח.

הכנסות הסיעה חרגו אפוא מהגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק.

המבקר ציין כי: "הסברי הסיעה בדבר המקורות הכספיים שמהם יכוסה הגירעון לא הניחו את דעתי ולכן קבעתי כי יש בגירעון זה משום תרומה בניגוד להוראות סעיף 16 לחוק.הסיעה ניהלה את חשבונותיה שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה לא שמרה העתקים מפרסומים שערכה. הסיעה לא מסרה את חשבונותיה ואת הדוח הכספי למבקר המדינה במועד הקבוע בחוק ובהנחיות, אלא באיחור רב. לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעה. בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23 (ד) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 15%, שערכו 83,448 ".

איתמר שמעוני מסר בתגובה: "במערכת הבחירות הזו התמודדתי לראשונה עם היקפי תמיכה עצומים שלא ידענו כמותם. עשרות אלפי תומכים ועוד אלפי אנשים ביקשו להתגייס ולתרום לתנועה בכל דרך אפשרית. מטבע הדברים, כאשר מדובר בפעילות בהיקפים כה עצומים, קורות גם תקלות, שאני לוקח עליהן אחריות מלאה, על אף שהקפדתי הקפדה יתרה שלא לעסוק כלל בנושא גיוס התרומות וניהול הכספים. מיד כשנקבל את דו"ח הביקורת המלא, נתעמק בו יחד עם אנשי המקצוע במטה שעסקו בנושא, נלמד היטב את הכשלים ואת הטעויות ונוודא שלא יחזרו על עצמן. אנו מוקירים ומעריכים את עבודת המבקר ומודים לו על שהאיר את עינינו בסוגיות החשובות הללו, שאם טעינו בהן, הדבר נעשה בשגגה ובתום לב".

מהנתונים שמפרסם המבקר עולה כי גם סיעת 'אשקלון בתנופה' בראשות בני וקנין סיימה את תקופת הבחירות בגירעון הגבוה ביותר מבין כל הסיעות בסכום של 397,917 ש"ח.

הסיעה זכתה בבחירות ב-2 מנדטים ועל כן הייתה זכאית למימון מאוצר המדינה.

על פי הדוח הכספי של הסיעה, הכנסותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-774,578 ש"ח, מהן 370,878 ש"ח מאוצר המדינה ו-380,498 ש"ח מתרומות והוצאותיה הסתכמו ב-1,172,495 ש"ח.

המבקר ציין כי "הסיעה הסבירה להנחת דעתי כיצד בכוונתה לכסות את הגירעון. הסיעה ניהלה את מערכת חשבונותיה לפי הנחיות מבקר המדינה.

לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעה.

בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23 (ד) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 5%, שערכו 18,544 ש"ח".

מאשקלון בתנופה נמסר בתגובה: "דו"ח המבקר קובע באופן חד משמעי שהתנהלות סיעת 'אשקלון בתנופה' בניהול מערכת הבחירות הייתה על פי חוק וללא כל דופי. ההערה היחידה בדו"ח מבקר המדינה היא הערה טכנית גרידא על הפער בעודף ההוצאות על ההכנסות שנוצר בעקבות אי זכייתנו במנדט השלישי.הקנס המזערי שהושת על הסיעה הוא מתבקש ותואם את ההערה הטכנית בדו"ח המבקר. ההתנהלות שלנו הסתמכה על צפי של שלושה מנדטים ועל שלוש חוות דעת של עורכי דין שונים לפיהן הסיעה יכולה ורשאית להסתמך על תוצאות כמה וכמה סקרים אשר ניבאו לסיעה שלושה מנדטים ומעלה. ואכן, בפועל, היינו קרובים מאוד למנדט השלישי. מדובר, אפוא, בדו"ח מצוין שמשקף מסורת של התנהלות תקינה במערכת הבחירות האחרונה כמו בכל המערכות שקדמו לה".

הכח לגמלאים בראשות שרה זכריה קיבלה גם כן ביקורת.

הסיעה זכתה בבחירות במנדט והיא זכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי של הסיעה, הכנסותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-204,191 ש"ח, מהן 16,000 ש"ח מתרומות והוצאותיה הסתכמו ב-200,496 ש"ח.

הסיעה סיימה את תקופת הבחירות בעודף בסכום של 3,695 ש"ח.

לאחר הביקורת, הסתכמו הכנסותיה של הסיעה בתקופת הבחירות ב-201,440 ש"ח, מהן 185,439 ש"ח מאוצר המדינה ו-16,000 ש"ח מתרומות והוצאותיה הסתכמו ב-256,134 ש"ח.

לפיכך, על פי הביקורת, סיימה הסיעה את תקופת הבחירות בגירעון בסכום של 54,694 ש"ח.

על פי סעיף 15 לחוק, תקרת ההוצאות לסיעה הייתה 834,476 ש"ח, הוצאות הבחירות של הסיעה לאחר הביקורת היו בגבולות האמורים בחוק.

הכנסות הסיעה היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק.

המבקר ציין כי: "גירעון הסיעה לאחר הביקורת הסתכם ב-54,694 ש"ח. הסברי הסיעה בדבר המקורות הכספיים שמהם יכוסה הגירעון לא הניחו את דעתי ולכן קבעתי כי יש בגירעון זה משום תרומה בניגוד להוראות סעיף 16 לחוק. הסיעה ניהלה את חשבונותיה שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה לא כללה בחשבונותיה את מלוא הוצאותיה ולא ערכה התקשרויות בכתב עם ספקים ונותני שירותים. לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעה. בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23 (ד) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 8%, שערכו 14,835 ".

שרה זכריה מסרה בתגובה: "במהלך מערכת הבחירות הפקדתי את ניהול הכספים בידי מומחה ורואה חשבון, והייתי סמוכה ובטוחה כי הם מטפלים במקצועיות בעניינים הכספיים. הופתעתי מקבלת הדו"ח, ופניתי לגורמים שטיפלו בכספים לקבלת תשובות כיוון שלא הייתי מצויה בפרטים. במערכת הבחירות הבאה, בהחלט אהיה למודת ניסיון ואלמד טוב את דו"ח המבקר ואפעל לפיו. זוהי התמודדתי הראשונה למועצת העיר מטעם ציבור הגמלאים במטרה להטיב את מצבם ומעמדם בעיר. אני אשת עשייה ובבחירות הבאות אלמד מניסיון ההתמודדות בכלל, אין לי ספק שהדבר יבוא לידי ביטוי בהגדלת מספר המנדטים".

גם סיעת גלים בראשות לאה מלול קיבלה ביקורת שלילית. הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט אך זכאית למימון מאוצר המדינה.

על פי הדוח הכספי של הסיעה, הכנסותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-71,550 ש"ח, כולן מתרומות והוצאותיה הסתכמו ב-371,542 ש"ח. הסיעה סיימה את תקופת הבחירות בגירעון בסכום של 299,992 ש"ח.

לאחר הביקורת, הסתכמו הכנסותיה של הסיעה בתקופת הבחירות ב-182,888 ש"ח, מהן 111,263 ש"ח מאוצר המדינה ו-71,625 ש"ח מתרומות והוצאותיה הסתכמו ב-385,012 ש"ח.

לפיכך, על פי הביקורת, סיימה הסיעה את תקופת הבחירות בגירעון בסכום של 202,124 ש"ח. הסיעה קיבלה תרומות מתאגידים בסכום כולל של 5,000 ש"ח ותרומות מתורמים שזהותם ומענם לא נבדקו בסכום כולל של 66,550 ש"ח. הכנסות הסיעה חרגו אפוא מהגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק.

המבקר ציין כי: "גירעון הסיעה לאחר הביקורת הסתכם ב-202,124 ש"ח. הסברי הסיעה בדבר המקורות הכספיים שמהם יכוסה הגירעון לא הניחו את דעתי ולכן קבעתי כי יש בגירעון זה משום תרומה בניגוד להוראות סעיף 16 לחוק. הסיעה ניהלה את חשבונותיה שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה לא שמרה אסמכתאות בגין תרומות שקיבלה, לא כללה בחשבונותיה את מלוא הוצאותיה, שילמה הוצאות במזומן מעל למותר, לא היו בידה אסמכתאות להוצאות שהוציאה ולא ערכה התקשרויות בכתב עם ספקים ונותני שירותים. הסיעה לא מסרה את חשבונותיה ואת הדוח הכספי למבקר המדינה במועד הקבוע בחוק ובהנחיות, אלא באיחור רב. לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעה. בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23 (ד) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 15%, שערכו 16,689 ש"ח".

לאה מלול מסרה בתגובה: "אני לא מעוניינת להגיב בתקשורת".

רוצים לקבל את החדשות הכי חמות לפני כולם? הצטרפו עכשיו לערוץ הטלגרם של אשקלון ניוז וקבלו את כל העדכונים ראשונים!

תגובות


עוד כותרות