Logo
עכשיו גם בחנויות האפליקציות
  • Google Play
  • AppStore
יום שישי ה-19.04.24 י"א ניסן ה'תשפ"ד
יואב צדוק. הסוף?

אכן, תמונות קשות

משרד החקלאות פרסם את מסקנות ועדת הבדיקה בהתנהלותו של ד""ר יואב צדוק. המסקנות: קשות וכוללות ממצאים המצביעים על הפרת חוק הרופאים הווטרינריים

ועדת הבדיקה שמינה מנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, ד""ר משה חיימוביץ", בעקבות שידור תחקיר ""כלבוטק"" לבדיקת התנהלות המחלקה הווטרינרית של עיריית אשקלון ושל הווטרינר הרשותי העומד בראשה, ד""ר יואב צדוק, סיימה את עבודתה והגישה את מסקנותיה למנהל השירותים הווטרינרים וללשכה המשפטית במשרד החקלאות.

מסקנות הוועדה קשות. הדו""ח, המשתרע על 43 עמודים, כולל ממצאים העלולים לבסס ראיות לכאורה לעבירות על החוק או להוות עבירות משמעת לפי חוק הרופאים הווטרינריים.

דו""ח הוועדה ותגובותיו של ד""ר צדוק הועברו על ידי משרד החקלאות לחקירת המשטרה.

לאחר סיום הבירור המשטרתי וקבלת ההחלטות לעניין נקיטת הליכים משפטיים בעניין זה, תחליט מחלקת התביעות במשרד החקלאות אם יש מקום להגשת קובלנה משמעתית לפי חוק הרופאים הווטרינריים.

עיקרי המסקנות:
1. חברי הוועדה בטוחים כי לא נעשו מאמצים סבירים למצוא את בעלי הכלבים. לא נעשו ניסיונות התקשרות עם הבעלים מלבד התקשרות טלפונית, לא נשלחו מכתבים, לא בוצע ניסיון לאתר ולהתקשר לרופא המחסן לקבלת פרטים נוספים וכו".

המלצת חברי הוועדה היא כי על השירותים הווטרינריים לפעול לשינוי התקנות ע""מ להבהירן די הצורך ולקבוע נוהל אחיד ומחייב, לקביעת תהליך ההתקשרות לבעלים.

2. תהליך המתת הכלבים בכלבייה מבוצע ללא ארגון מקדים. ד""ר צדוק הוא היחיד שקובע אילו כלבים יש להרדים. התרשמות חברי הוועדה הינה כי לפני הרדמת הכלבים, לא בוצע וידוא אחרון או בירור על ניסיונות ההתקשרות לבעלים. כמו כן, לא קיים נוהל תקין וקבוע של קבלת החלטה מי הם בעלי החיים שיורדמו.

חברי הוועדה סבורים כי על מנת לבצע תהליך הרדמה תקין ומסודר, יש להיכנס לכלבייה לשם הרדמה עם טופס מעודכן של מצבת בעלי החיים לאחר שעודכן כל המידע לגביהם כולל אילו ניסיונות התקשרות נעשו וכו".

3. לדעת חברי הוועדה, הליך הרדמת הכלבים והחתולים שנעשה על ידי ד""ר יואב צדוק בתוך מסדרון הכלבייה בפני בעלי חיים אחרים הינו הליך המנוגד להיגיון ואינו סביר בעליל וזאת בשל העקה המיותרת הנגרמת לבעלי החיים.

חברי הוועדה סבורים כי היה על מנהל המחלקה לפנות ולייעד כלוב למטרת הרדמת הכלבים והחתולים, הרחק מעיני הכלבים האחרים.

בנוסף, ההרדמות מתבצעות על ידו בדרך כלל באמצעות הזרקות ישירות ללב ללא טשטוש בעל החיים או ללא הקפדה על זמן השפעת החומר על הכלב בניגוד מוחלט לנוהל מנהל השירותים הווטרינרים בו מפורטים החומרים והדרך לביצוע הליך המתה של כלבים וחתולים.

4. בתהליך ניסיונות איתור הבעלים, כמעט ולא נרשמים מועדי ניסיונות ההתקשרות ומה עלה בגורלם. לעמדת חברי הוועדה, יש לתעד באופן קפדני כל מהלך שנעשה על מנת לאתר את בעלי הכלבים.

5. לאור תחקיר ""כלבוטק"" ועדויות עובדי המחלקה, נראה כי סביבת העבודה במחלקה הווטרינרית באשקלון אינה נוחה די הצורך וכי העובדים נתונים בלחץ לעתים, בשל התנהגותו של מנהל המחלקה, ד""ר צדוק, הנחשב לאדם קשוח וקשה.

חברי הוועדה סבורים כי התנהלות עובד ציבור מחייבת איפוק רב יותר ממה שנצפה בתשדיר וממה שתואר על ידי עובדי המחלקה.

חברי הוועדה מבקשים להדגיש כי אין לפטור את הבעלים מאחריות לכל המצב הבלתי מתקבל על הדעת של נטישת כלבים ושוטטות כלבים.

הבעלים הם המחויבים על פי חוק להעביר הודעות על כל שינוי בפרטיהם לרשויות ובכך להקל על מציאת הבעלים בעת העלמות הכלב. בעת היעלמות כלב, על הבעלים עצמם לפנות לשירות הווטרינרי הרשותי על מנת לברר אם נלכד על ידו.

על פי הערכות משרד החקלאות, כרבע מהכלבים בישראל אינם מסומנים בשבב. במקרה שהכלב הולך לאיבוד - אין סיכוי למצוא את בעליו ללא שבב. ואכן, רוב הכלבים המורדמים בישראל הנם ללא שבב!

עוד גורסת הוועדה כי רצוי כי בעלי כלבים יקבלו החלטה לעקר ולסרס את כלביהם על מנת לצמצם את מספר הכלבים המשוטטים ובכך לחסוך הרדמות מיותרות בכלביות הרשויות. בעמותות מסוימות, קיימת מדיניות שלא להרדים בעלי חיים, גם כאלה שאינם ברי אימוץ.

הדבר מביא בסופו של דבר ל""סתימת"" הכלביות ולכך שעמותות אלה מסרבות לקלוט כלבים מרשויות, שהם ברי אימוץ. בסופו של דבר, כלבים ברי אימוץ אלה מורדמים ברשויות המקומיות או בעמותות אחרות. הוועדה ממליצה לפעול בכל הדרכים האפשריות לצמצום מספרם של בעלי החיים המשוטטים, על מנת למנוע סבל מיותר.

במקביל, בעקבות ממצאי תחקיר ""כלבוטק"" וממצאי חקירת הוועדה, פועלים השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות לתיקון התקנות והחוק ל""הסדרת הפיקוח על כלבים"", כך שרופאים ווטרינרים רשותיים יהיו מחויבים להודיע בכתב לבעליו של כלב, אשר הגיע לכלבייה העירונית ונמצא בו שבב. עד לתיקון החוק, קרא מנהל השירותים הווטרינריים ליישם את רוח שינוי החוק המוצע ולהודיע לבעלי כלבים בכתב על הגעת כלבם לכלבייה העירונית.

הכלבים נובחים -השיירה עוברת
למרות הזעקות וההד התקשורתי שנוצר עם פרסום תחקיר "כלבוטק" על אופי עבודתו של מנהל השירות הווטרינרי באשקלון, ד"ר יואב צדוק, ועל האכזריות בה הוא תועד במצלמה הנסתרת של התוכנית, כיצד הביא מידי יום להשמדתם באכזריות של עשרות כלבים, נשאר הד"ר בסופו של דבר בתפקידו.

ההחלטה נבעהמאי הגשתמסקנות הוועדה של משרד החקלאות ולפיכךהחליט ראש העיר, רוני מהצרי, לקיים דיון עם הגורמים המקצועיים בעירייה ובעקבות דיון זה הוא החליטלקבל את המלצות ועדת הבדיקה שמונתה על ידו כלשונן.

כעת, כל שנותר הוא להמתין ליישום מסקנות וועדת הבדיקה שהגיעו ממשרד החקלאות, ע"י צמרת עיריית אשקלון,מסקנות קשות שמובילות להחלטהאמיצה שאמורים בעיריית אשקלון לקבלוהיאאחת: פיטוריו לאלתר של הווטרינר העירוני, ד"ר יואב צדוק.

רוצים לקבל את החדשות הכי חמות לפני כולם? הצטרפו עכשיו לערוץ הטלגרם של אשקלון ניוז וקבלו את כל העדכונים ראשונים!

תגובות


עוד כותרות